Kurs i bunadssøm gjør kunnskap tilgjengelig

Stortingspresident Olemic Thommessen fra Høyre kjenner kulturfeltet godt, og er i tillegg en ivrig bunadsbruker. Spesielt kursvirksomheten trekker han frem som en av de viktigste tingene vi kan gjøre for å kompetanse på bunadssøm i framtida.

Hvilken verdi har det at det i Norge i dag finnes kompetanse i håndverksfagene knyttet til bunad og folkedrakt? Hva trenger vi denne kunnskapen til? Hvis vi synes egen kultur er viktig – ja så er håndverksfagene, og ikke minst bunadsømmen, også viktig. Kulturarv henvender seg til følelsen av ekthet og tradisjon. Bunad er ikke bare et produkt av en viss type, det er også bevisstheten om historien, opphavet, og ikke minst, hvordan sømmen er gjort, og at noen som selv står i denne tradisjonen faktisk kan lage det. Det fineste er jo der tradisjonen føres vider i hjemmene og bunader produseres ved egen innsats. Bunaden står kort og godt i en større sammenheng der tingene må henge sammen.

Hva mener du er det viktigste vi kan gjøre for å sikre at vi i framtida også har denne kompetansen? For bunadsømmens del er kursvirksomheten viktig. Den gjør kunnskapen tilgjengelig for mange. Det er da også nødvendig at noen har særlig god innsikt i håndverket og tradisjonen bak. I denne sammenheng er arbeidsstipendene som er administrert av Senter for immateriell kulturarv et svært viktig bidrag. Denne ordningen ble permanent med dagens regjering, men kan godt utvides videre med flere stipender.

Hvilken verdi har bunaden for deg? Både jeg og min kone har bunad som vi bruker ved høytider og spesielle anledninger. Jeg bruker også bunaden ved enkelte anledninger i rollen som stortingspresident, eksempelvis ved Stortingets høytidelige åpning. Dette er et bevist valg av drakt. Bunaden gir en særlig høytid, den representerer norsk folketradisjon, og selv om bunadene hver for seg er knyttet til et enkelt distrikt synes jeg bunadbruken i Stortinget generelt inviterer hele landet inn i salen, og det er akkurat hva Stortinget skal handle om.

Foto hentet fra Høyres Flickr-konto.

Aktuelt

Bunad er ei stor investering. Det er kostbart og mange legg også ned mange timar med arbeid i å sy bunad til seg sjølv eller andre. Då er det godt at ein gjer ei investering i noko som kanskje skal vare i 100 år?

Åshild er en dyktig husflidsdame. Hun er opptatt av å ta vare på bunadstradisjonene i Nordfjord spesielt, og i hele landet generelt. Selv er hun fra Troms, og sydde sin første bunad da hun var 25 år. Den gangen fikk hun låne prøvelapper på broderiet fra Husfliden i Bodø, og gikk i gang med håndarbeidet etter «selvlæringsprinsippet». Det ble en flott Nordlandsbunad!

2 nov 2018 12:00, Stormen bibliotek, Bodø

Forskingsprosjektet Immateriell kulturarv og tradisjonshåndverk har hatt som hovedmål å utvikle ein modell for å ivareta tradisjonshåndverk som står i fare for å døy ut. Korleis skal kunnskapen om håndverket leve vidare i framtida? Som case har montering av Vest-Telemarkbunad til kvinne vorte dokumentera gjennom film.

Valget sto mellom Romsdalsbunad og Vest-Agderbunad da Mira Akselsdatter Systad fra Nittedal skulle bestemme seg for bunad til konfirmasjonen. Men så fikk hun øye på den rekonstruerte Vest-Agderdrakten. Da ble valget lett.

Kontakt

For spørsmål, kontakt post@husflid.no. Det er Norges Husflidslag, med våre ansatte og vårt nettverk, som svarer på spørsmål. Om vi ikke kan svare, videreformidler vi kontakt..

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.