Ullialt

Ull er et materiale med en lang tradisjon i Norge, som fortsatt brukes mye og som har fantastiske kvaliteter. Likevel holder materialkunnskapen på å forsvinne, og ferdighetene knytta til hvordan ull kan brukes og foredles likeså. Dette vil Norges Husflidslag endre, og frem til 2018 skal derfor norsk ull i alt stå fremst på agendaen!

Les mer

Fra Lokalhistorisk magasin 1/2016 (oversatt og publisert i Norwegian Textile Letter 3/2018): Norsk ull har reddet liv, gitt oss nasjonal identitet og stolte historier fra verdens ytterpunkter. Seksti prosent av alle nordmenn har ull i klesskapet, mot nesten null prosent i ullnasjonen England. Barn ses ikke i barnehagen mellom november og april uten ulltøy, og når vi har fri kaster vi oss over strikkepinnene. Når nordmenn handler ull tar vi det som en selvfølge at ulla er norsk… 

Fra Nationen mai 2017:  Å prioritere norsk ull svarer på forbrukernes ønsker om et miljøvennlig, allsidig og bærekraftig landbruk i Norge. Derfor mener vi at ulla må bli mer enn en statist i jordbruksforhandlingene. 

Fra Nationen og Bondebladet, mai 2018: I dag velger forbrukere produkter med miljømerker fordi de er opptatt av å gjøre bærekraftige valg og stoler på merkingen. Men vet du hva merkingen betyr? Og er det slik at produkter uten denne merkingen ikke er et like godt valg?

I tillegg til massevis av aktiviteter og særutstilling om norsk ull blir det i år også en diskusjon om potensiale og utfordringer for norsk ull på arenaen "Møt landbruket". Hit kommer representanter fra den brede, norske ullnæringa, og vi inviterer alle som er interessert i sau og ull til å bli med som publikum. 

Kronikk fra Bondevennen november 2016: Feilaktige påstander om at den norske ulla er for grov til å kunne utnyttes industrielt har ført til at norsk ull kastes, og merino og alpakka har blitt importert i stedet. Nå er tiden inne for at bønder og bondeorganisasjoner kommer på banen og ser hvilken enorm interesse som finnes for ull fra norske sauer. 

Kronikk fra Nationen 09. november: Flere garnprodusenter skor seg godt på bruk av norske flagg og stedsnavn, uten å ha produksjon i Norge. Denne villedende markedsføringen lider både kunder og den norske ullnæringa under. 

Norsk ull har reddet liv, gitt oss nasjonal identitet og stolte historier fra verdens ytterpunkter. 60 prosent av alle nordmenn har ull i klesskapet, mot nesten 0 prosent i ullnasjonen England. Barn ses ikke i barnehagen mellom november og april uten ulltøy og når vi har fri kaster vi oss over strikkepinnene. Når nordmenn handler ull tar vi det som en selvfølge at ulla er norsk… 

Når Norilia nå sørger for at tre av fire norske sauer vil få svanemerket ulla si så er det ekstremt løft for den norske ulla og ullkjøpere, sier direktør for Norges Husflidslag, Marit Jacobsen. 

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.