Se potensialet i norsk ull som næring!

Kronikk fra Bondevennen november 2016: Feilaktige påstander om at den norske ulla er for grov til å kunne utnyttes industrielt har ført til at norsk ull kastes, og merino og alpakka har blitt importert i stedet. Nå er tiden inne for at bønder og bondeorganisasjoner kommer på banen og ser hvilken enorm interesse som finnes for ull fra norske sauer. 

Lenge har industriaktører innen strikk og vev her i landet hevdet at den norske ulla er for grov til å kunne utnyttes industrielt. Gudbrandsdalens Uldvarefabrikk motbeviste nylig påstanden om ullas grovhet, svarte på forbrukernes «bestilling» og utvikla et helnorsk bunadstoff. De viste at en snuoperasjon er mulig, og at ullkvaliteten som behøves også finnes.

Norsk ull er faktisk så populært at de små spinneriene har sprengt kapasitet og inntaksstopp. Selv pigmentert ull fra gammelrasene selger ut nesten før det når gårdsutsalgene, og gjør påstandene om at det bare er hvit ull som selger til skamme. Markedet for småskalaprodusenter av mat har vokst lenge, og omsetningsmålene blir nådd nesten før de settes. Markedet for ull følger etter.

Forbrukerne vil altså ha norsk ull, og de vil ha MYE av det. Industrien er positiv, men kvalitetene er vanskelig tilgjengelig og ulloppgjøret finansierer knapt saueklipperen. Hva kan vi gjøre med det? Det er her landsbruket må kjenne sin besøkelsestid.

Oslo Innovation Weeks ulldag i oktober samla en bred ullfaglig forsamling. Men hvor var bonden og landbruket? I forum hvor ulla diskuteres er gjerne både utdanningsinstitusjoner, tekstilindustrien, Norilia og organisasjoner som vår egen representert. Ofte penses det raskt over på spørsmål som direkte berører landbruket, for eksempel ulloppgjør og avl, men de som kan dette aller best - nemlig dere - mangler i forsamlingene.

Norges Husflidslag ønsker å øke tilgjengeligheten, bruken av og kunnskapen om norsk ull. Gjennom vår kjernevirksomhet har vi alltid jobba med norsk ull, og vi har alltid drevet kunnskapsformidling. Når vi nå prioriterer ulla vår ekstra høyt, også ovenfor målgrupper vi tradisjonelt ikke har rettet oss så mye mot, er det fordi vi ser at materialkunnskapen er i ferd med å bli så dårlig at et krafttak er nødvendig.

Forbrukerinspektørenes program på NRK om norsk garn (sendt 2. november), kronikker i landets aviser og kommentarfelt på Facebook viser at temaet er brennhett. Norsk ull er en del av vår identitet. Det som har blitt heftigst diskutert i det siste er opprinnelse, merking og markedsføring av ullgarn. Føres forbrukerne bak lyset? De vil ha garn av høy kvalitet med klare opplysninger om produkt og produsent.

Vi kjenner forbrukerne godt. 24 000 av dem er medlemmer hos oss. I tillegg kommer den voldsomme strikkebølgen som har herjet landet de siste åra. Markedet for norsk ull er stort her hjemme. Det er et hav av muligheter for verdiutvikling og utnyttelse av den ressursen ulla er, og det selges mer norsk ullgarn enn på lenge. Ta deres andel av markedet!

20.-23. april 2017 arrangerer vi konferanse om norsk ull i Stjørdal. Dette blir en unik møteplass for hele ullas verdikjede: Fra bonden, via industrien og salgsleddet til forbrukeren. Vi ønsker sauenæringa velkommen inn i debatten.  

Norges Husflidslag

Sølvi Westvang (prosjektleder Ullialt) og Marit Jacobsen (direktør for Norges Husflidslag) 

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.