Konferanse: Ullialt - tydelig norsk ull

Scandic Hell, Stjørdal torsdag 20. til søndag 23. april 2017.

Vi inviterer hele ullas verdikjede til å bli med på å øke entusiasmen og kunnskapen rundt norsk ull – i industri, design, landbruk og husflid. Hvordan kan vi i utnytte vår egen ull bedre?

Mange tar det for gitt at ulla vi kjøper i butikkene er norsk. Det er den sjelden. I høst har debatten om villedende markedsføring rast, og periodevis vært het. Betalingen bonden får for ulla finansierer knapt klipperen, mens markedet for norsk ull her hjemme vokser i takt med bevisstheten hos forbrukerne. Mange bryr seg om dyrevelferden. Andre vil ha varer med et så balansert miljøregnskap som mulig. Og hva er egentlig «god kvalitet»?

Torsdag 20. april: Ulla og industrien

Vi inviterer blant annet tekstilindustrien, politikere, forvaltningen og organisasjonene fra landbruket til å diskutere ullproduksjon. Hvordan kan vi øke kvaliteten og beholde mer av ulla i Norge? Kan vi oppnå finere ullfiber gjennom avl? Les mer

Fredag 21. april: Den norske ulla - best i verden?

Hva er spesielt med ulla vår og hvordan kan potensialet utnyttes fullt ut i konkurranse med andre fibere? Butikker, håndverkere, designere og engasjerte brukere av ull møtes for å diskutere den norske ulla som konkurransefortrinn og øke entusiasmen for det som oppfattes som gull for noen og avfall for andre. Les mer

Lørdag 22. og søndag 23. april: Kurs

Todagers kurs for "ullnerder". Bruk helgen til å fordype deg i ullfiberen og relaterte teknikker. Les mer

Annet:
  • Marked torsdag-lørdag. Varer relatert til norsk ull.
  • Kveldstid fredag og lørdag blir det "strikk og drikk", ullquiz og annet underholdning på hotellet. 
Samarbeidspartnere:

Norges Bondelag, Norsk Flid Husfliden, Sifo forbruksforskningsinstituttets prosjekt KRUS, Norilia

Priser og påmeldingsskjema:

Ullialt - tydelig norsk ull

Følg Ullialt på Facebook.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

This site uses cookies. Read more about cookies here. Do not show this message again.