Norsk ull - høye mål med dype røtter

Fra Lokalhistorisk magasin 1/2016 (oversatt og publisert i Norwegian Textile Letter 3/2018): Norsk ull har reddet liv, gitt oss nasjonal identitet og stolte historier fra verdens ytterpunkter. Seksti prosent av alle nordmenn har ull i klesskapet, mot nesten null prosent i ullnasjonen England. Barn ses ikke i barnehagen mellom november og april uten ulltøy, og når vi har fri kaster vi oss over strikkepinnene. Når nordmenn handler ull tar vi det som en selvfølge at ulla er norsk… 

Det er den sjelden. Derfor jobber Norges Husflidslag med å øke kunnskapen, bruken og tilgjengeligheten av norsk ull, gjennom et fireårig prosjekt med tittelen Ullialt.
Myk hjørnestein i karrig landskap
Den norske ulla har skapt hjørnesteinsbedrifter i norske bygder og tettsteder, og har gjennom generasjoner vært grunnlaget for utallige kvinners krevende arbeid i hjemmet, både i forbindelse med husdyrstell og husflid. Barn og mann måtte holde varmen, og mor måtte tilegne seg kunnskap for å produsere det som trengtes. Tettsteder har utviklet seg som følge av behovet for ullprodukter. Men så begynte importen å øke, fabrikker ble kjøpt opp for siden å få flyttet produksjonen sin ut av landet. Bevisstheten rundt opprinnelse forsvant. Lenge.

For å snu denne utviklinga har Norges Husflidslag satt i gang prosjektet Ullialt. Mange her til lands kan fortsatt mye om ull, men dette er kunnskap som lett kan være borte innen noen tiår. Derfor vil vi nå lære opp både barn og voksne i alle de fantastiske kvalitetene ulla har, og i det mangfoldet av husflidsteknikker som dreier seg om å bearbeide og skape i ull. Målet er at flere skal verdsette og bruke ulla i tiden som kommer.

Vi tror at framtiden er ullen
Dagens miljøfokus og grønne bølge har bidratt til å snu holdninger hos oss som forbrukere. Vi ønsker å vite hvor varene våre er produsert, hvordan dyrevelferden har vært underveis og vi vil ha innblikk i miljøregnskapet knyttet til foredling og produksjon. «Lokalt» er et positivt ladet begrep. I dag er det status å kjøpe varer som er produsert nær oss. Designere, husflidsfolk og andre forbrukere presser på, og industribedriftene har så vidt begynt å svare på «bestillingen».
«Er det norsk?»
Men det er en vei å gå, og i dag er merkingen av ullprodukter en av de største utfordringene. Regelen ser ut til å være: Dess større norsk flagg det er på etiketten, dess mindre sjanse er det for at det du holder i handa består av norsk ull. Spør om opprinnelse når du handler! Mange krefter drar i samme retning. Statens institutt for forbruksforskning har ballen nå, mens flere fagmiljøer bidrar med synspunkter og kunnskap underveis. I løpet av prosjektperioden håper vi å se konturene av en merkeordning som vil hjelpe bevisste forbrukere å velge rett: Klær og garn med dype røtter i vår egen lokale og nasjonale historie.
Du blir hva du spiser
Det gjør sauen også. Et godt liv med bra mat fra norsk natur og kulturlandskap gir våre 2,5 millioner sauer fint kjøtt og god ull (når sauen selv får velge spiser den urter). Sauen er en av våre mest pålitelige pleiere av kulturlandskapet.
Det produseres 4500 tonn med ull i Norge årlig. Kun en liten tredjedel av dette blir garn og tekstiler til deg og meg, resten selges i beste fall utenlands eller havner i verste fall på dynga. Vi er  heldige som fortsatt har spinnerier i Norge,  gode ullsorteringstjenester og tilgang på norsk ull. Likevel er 53 000 tonn (ca halvparten) av alle tekstiler omsatt i Norge laget av bomull som har reist halve kloden rundt en eller flere ganger. I tillegg er vi et land, hvor det handles og kastes mye klær. Ved å bruke mer ull skaffer vi oss både klær som varer lenger, og vi skaffer oss klær som er mer miljøvennlig produsert enn de fleste andre tekstiler.
Norsk ull har reist kort og blitt utsatt for minimalt med kjemikalier. Sauene våre er friske og ulla deres er fornybar og miljøvennlig. Norsk ull er en ressurs med stort potensial!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.