Ny artikkel

Fredrikstad Husflidslags deltakere på vevkursene spør etter utfordrende prosjekter hvor kreativitet og vevkunnskap kan kombineres. Høsten 2003 falt valget på IKAT.

Power point presentasjon:

http://www.husflid.no/content/download/159159/1547646/file/Ikat3.pptx

Norsk Institutt for Bunad og Folkedrakt har formidlet en definisjon: «Flammete stoff blir og kalla chine. Det er framstilt av garn av to ulike fargar i bestemte mellomrom». «IKAT er eit anna ord for det same». Magny Kalberg 2015.

IKAT har hatt en begrenset bruk i norske folkelige tekstiler. Teknikken er langt mer utbredt i håndvevde tekstiler fra Østen.

Vi lot oss inspirere av fremgangsmåter og mønstre fra India og Indonesia.

Vårt prosjekt hadde 6 deltakere. Hver deltaker var ansvarlig for sin renning/oppsetting og ferdigstillelse.

Det ble rennet i seksjoner. Ikke alle seksjonene hadde ikatmønster. Stoffene fremstår som stripete i renningsretning. Renningsseksjonene som skulle ha ikatmønster ble farget i indigokype. Fargingen ble utført som et eget kurs over en helg. Andre seksjoner ble rennet ensfarget. De fleste valgte hvitt som hovedfarge, andre seksjoner kunne være blå (ikke kypefarget) eller fiolett.

Rekkefølgen av seksjonene/stripene ble planlagt under treing i sveipeskje. Det ble litt av en utfordring å sveipe, siden hver renning besto av mange «renningshaler»!

Vevteknikken var 4-skafts renningskypert. For at ikateffekten skulle komme best frem, valgte de fleste korskypert, men diagonalkypert ble også brukt.

De fleste slo inn med lyst garn.

En arbeidet med ull, de andre med bomull, lin eller cottolin.

Ikatviklinger på renningen fungerer som en reserve/tildekningsteknikk på renningen. Der hvor renningen er dekket av viklinger trenger blåfargen ikke inn - resultatet blir hvit renning. Der hvor renningen er åpen blir trådene farget blå i kypebadet.

Det ble en del prøving og feiling mht hva vi skulle vikle med. Det ble brukt rep, plasttau & diverse, men aluminiumsfolie ble vinneren (innspirert av hårfarging) Viklingen foregikk med renningen liggende utspredt på et bord og deltakerne gjorde mesteparten av arbeidet hjemme – det tok mange timer. Vikling av renningsseksjoner på rennebom ville vært mer praktisk, men ikke gjennomførbart for et kurs.

Det var spennende å oppdage hvordan ikatmønsteret kom frem under vevingen,

En av deltakerne laget et langt storsjal i ull. En annen satset på småtekstiler. Fire veversker sydde seg japanskinspirerte kimonoer i lekre blå/hvite stoffer, en ble sommerfrakk, de andre ble badekåper.

Kursdeltagere:

  • Bodil Caspersen
  • Inger Skjelbostad
  • Gunn W. Wangberg
  • Marit Bro
  • Signe Ianke
  • Tone Lauvstad Tufte

Artikkelen er skevet av Kursleder Bjørg Kristiansen White til Norges Husflidslag

 

Nyheter

Fredrikstad Husflidslags deltakere på vevkursene spør etter utfordrende prosjekter hvor kreativitet og vevkunnskap kan kombineres. Høsten 2003 falt valget på IKAT.

Power point presentasjon:

http://www.husflid.no/content/download/159159/1547646/file/Ikat3.pptx

Veve vadmel i vår tid ved bruk av tradisjonelle teknikker

Bjørg Kristiansen White  <ostfold@husflid.no>

09. november 2018

Fredrikstads Husflidslags vevgruppe hadde i 2013 et «vadmelsprosjekt» i form av et vevkurs hvor det ble vevet ullstoff beregnet til å bli etterbehandlet via toving/valking/stamping ved klesstampa på Mjonøy i Vinje.

Til renning og innslag ble brukt spælsau lamullgarn fra Norsk Kunstvevgarn/Hoelfeldt Lund.

Prosjektet hadde 4 deltakere, som hver designet, laget oppskrift, vevde og stampet sine egne stoffer med tanke på prosessen med krymp og svinn som stampingen forårsaker. 3 av tøyene ble sydd til jakker som er i bruk i dag.

Vevgruppen er stadig på jakt etter ideer til nye prosjekter, og veving av vadmel ble valgt fordi det er et stoff til bekledning med lang tradisjon i Norge. Håndvevet vadmelstøy er en sjeldenhet i dag, og vi ville prøve ut kombinasjonen av norsk spælsaugarn, enkel vevteknikk (kypert/batavia) og tradisjonell etterbehandling. Resultatet ble mange meter bekledningsstoff og pledd, og vi har fått mye ros for resultatet.

Vi var inspirert av tidligere artikler i Norsk Husflid, og vi takker spesielt Eli Vesaas som ga oss tips mht. garnvalg, vevteknikk, kvaliteter, samt praktisk veiledning under arbeidet.

Den vanndrevne klesstampa på Mjonøy Kultursentereies og drives av Vinje Handverkslag. Arne Skevik tilrettela alle praktiske detaljer for oss; som å varme vann i vedfyrt bryggekjele, lede vann fra elva via trerenne til skovlhjulet, operere stampa, samt å gi råd & vink hele veien. Stamping, strekking , mv. holdt oss travelt opptatt hele lørdagen. Tøyet ble fraktet hjem i stramme (våte) ruller!

Deltakere og produkter var:

  • Marit Bro: rød/hvitstripet pledd, grå/hvit stripet stoff til jakke
  • Bodil Caspersen: flere stoffvarianter, stripet/fiolet/sort/grått
  • Signe Ianke: blått stoff til jakke
  • Tone Lauvstad Tufte: grå/sortstripet stoff til jakke 
  • Leder for prosjektet var: Bjørg Kristiansen White

Om du vil bedre kjent mer stampinga, kan du laste ned denne presentasjonen:

 Bilder fra stamping av vadmel. Fredrikstad Husflidslag.

Vi ønsker liv og aktivitet i våre lokaler og prøver nå å innføre Kreativ Lørdag - litt mer enn en strikkecafe den siste lørdagen i måneden. Tanken er i første omgang at du tar med ditt eget håndarbeid og så møtes vi over en kopp kaffe. Etter hvert kanskje vi får til noen små drop-in kurs og andre aktiviteter. Dette er åpent for alle og en fin anledning for deg som ikke er medlem, men er nysgjerrig på hva vi holder på med, til å stikke innom en tur!

Så vi håper at akkurat du har lyst til å komme :)

Kalender

16 okt 2019 18:00, i våre lokaler i Tøihuset, Gamlebyen Fredrikstad

18 okt 2019 17:30, i våre lokaler i Tøihuset, Gamlebyen Fredrikstad

1 nov 2019 18:00, i våre lokaler i Tøihuset, Gamlebyen Fredrikstad

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.