Leder

 

Leder 3/2020: Jeg skriver denne lederen dagen etter 17. mai 2020. En dag som nok ble annerledes for mange av oss, men kanskje bra likevel?

Leder 2/2020: Fikk denne overskriften deg til å miste lysten til å lese videre?

Leder 1/2020: Det mest opplagte svaret på spørsmålet er kanskje de fysiske bevisene på kulturarv, som gamle hus, båter, kirker. Men kulturarv er alle spor etter mennesker som har vært her før oss, også det vi ikke kan ta og kjenne på. 

Leder 4/2019: Forrige søndag gikk jeg en hyggelig tur i skogen like ved der jeg bor. Der tråkket jeg nesten på noen godt voksne damer, som meg selv. De hadde funnet så mye sopp. Jeg kikket ned i kurvene deres, men må innrømme at jeg syntes utvalget så ganske udelikat ut med tanke på et godt måltid. Jeg spurte dem om de hadde sanket soppen for å spise den. -Nei, svarte damene begeistret. – Men vi har funnet så mye bra - til å farge garn med! 

Leiar 3/2019: «Ta vare på handverkstradisjonane med vekt på å involvere barn og unge som tradisjonsberarar»! I går fekk eg referert denne setninga, som er sitat frå handlingsprogrammet knytt til Regional kulturplan for 2019 – 2022 for det nye Vestland fylke.

Leder 2/2019: Nei, du kan kanskje ikke det. Men å kunne stoppe sokker er en liten bit av ideen om å ta vare på. Kaste mindre. Produsere mindre søppel. Forbruke mindre ressurser og ikke å utarme jorda.

Leiar 1/2019: «Kunst og kultur er ytringar med samfunnsbyggjande kraft, kulturpolitikken skal byggje på ytringsfridom og toleranse. Kulturlivet og sivilsamfunnet er føresetnader for danning og ei opplyst offentlegheit, og dermed ei investering i demokratiet. Kulturen skal vere fri, med personleg engasjement og frivilligheit som grunnlag». 

Leder 5/2018: Er gutter og menn mindre interessert i håndverk enn jenter og damer? Det er ikke gjort noen forskning på dette, men i Norges største organisasjon på feltet er menn i et stort mindretall.

Leder 4/2018: Har du vært på ett eller flere markeder, eller aktivitetsdager, i løpet av sommeren, har du kanskje opplevd det samme som meg: Det står en lang kø foran «verkstedene», der barna tålmodig venter på tur. De er sulteforet etter å få prøve, bruke hendene, lage noe selv av ekte materialer, enten det er tre, ull eller metall, eller noe helt annet.

Leder 2/2018 Ordet mangfold gir mange assosiasjoner. Dette nummeret av Norsk Husflid er fullt av mangfold i mange varianter.

Leder 1/2018 Dette spørsmålet er blitt stilt og svart på land og strand rundt når Kulturdepartementet i høst har holdt møter for å få innspill til den nye kulturmeldinga. Denne meldinga er politisk dokument som skal legge føringer for den nasjonale kulturpolitikken i årene framover.

Året vi går inn i er det Europeiske Kulturarvåret. Den engelske tittelen på temaet for året er Sharing Heritage. Målet med dette året er å stimulere folk til å utforske den rike og mangfoldige europeiske kulturarven, å  verdsette, kjenne og beskytte kulturarvens unike verdi og  å reflektere over kulturarvens plass i våre liv.

Nostalgi er et ord som både er positivt og negativt. Det handler kanskje først og fremst om de gode minnene, gjenkjennelse og tilhørighet. Men det kan også oppfattes som bakstreversk, umoderne, snevert, ekskluderende, lite framtidsrettet. 

Det skjer spennende ting med norsk ull for tiden. Da Norsk Husflid hadde ull som tema for drøyt fire år siden, bar overskriftene på sakene bud om at det sto alt annet enn bra til med bruken av den norske ulla. "Norsk ull kan bli søppel" og "Truet raseull" lyder ikke veldig optimistisk. 

5. september ble Kulturalliansen stiftet. Det er en organisasjon som skal jobbe for å bedre vilkårene til kulturfrivilligheten. Norges Husflidslag er en av medlemsorganisasjonene, sammen med 30 andre fra teater, kor, scene og kulturvern. 

Selv om 17. mai og mange konfirmasjoner er unnagjort når du leser bladet, har jeg lyst til  å sveipe litt innom dette årets bunaddebatt. Den kommer jo tilbake hvert år i en eller annen form, enten det er kinaproduksjon eller for dyre snobbeplagg som er vinklingen. 

Er det slik du tenker når du beskriver ditt lokale lag? Kanskje ikke, men det er faktisk sant. 

Dette er noe av det du får lese om i årets første utgave. Kanskje ikke det du helst forbinder med husflid? Men her er mye som vekker i hvert fall min nysgjerrighet. 

Hva er nå verdien av kunst og kultur? var et av temaene på Norsk kulturråds 50 års jubileumskonferanse i Harstad i begynnelsen av november. 

Hva er det vi har funnet på denne gangen tenkte du kanskje, da du så forsiden av dette nummer av Norsk Husflid. Hva har vel humor med husflid å gjøre?

Abonnér på Norges største og eneste fagblad om husflid og håndverk!

Les mer

Pil er et mye brukt materiale for kurvmakere. Men i Norge har vi våre egne tradisjoner med fletting og emner. Hege Wiken fra Hardanger vil finne ut av disse tradisjonene. Sammen med kipemaker Samson Øvstebø har hun flettet seg gjennom 13 utgaver av tradisjonskurven vedmeis – som særlig har vært brukt i Hedmark. 

Willow is a commonly used material in basket making, but in Norway we have our own traditions for basket making and the materials used. Hege Wiken from Hardanger on the west coast of Norway wanted to explore these traditions. Together with Samson Øvstebø she has made 13 editions of the traditional Norwegian split willow basket, “vedmeis”, a basket much used in the Hedmark region.

Debatten om klima og miljø føres som om det er et valg mellom det ene eller det andre produkt som skal redde verden. Mindre kjøtt, mer resirkulert og nullutslippsbiler. Men viktigere enn hva er hvordan, og ikke minst, hvor mye.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPrivacy

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.