Inkluderende fargespill i Larvik

I et rom på Larvik Læringssenter arbeider fem velvoksne menn i dyp konsentrasjon. De maler og syr, skjærer og snekrer. I noen kreative måneder har treverk og skinn blitt til vakre trommer og fargerike rytmeinstrumenter og er resultatet av et samarbeid mellom Vestfold Fylkeskommune, husflidskonsulenten i Vestfold, Vestfold husflidslag og Larvik læringssenter.

Fire syrere og en eritreer er på plass på læringssenteret denne fredagen da Norsk Husflid er på besøk. Sammen med hjelperne Knut Jørn Abrahamsen og Annie Eikenes, husflidskonsulenten i Vestfold, er karene i innspurten av instrumentmakerprosjektet, som er en videreføring av Ung Husflids landsomfattende prosjekt Venner gjennom hender.

Annie Eikenes forteller at Vestfold Fylkeskommune likte tittelen Venner gjennom hender så godt at de henvendte seg til husflidskonsulenten og lurte på om det ved hjelp av stimuleringsmidler fra fylket var mulig "å få til noe med inkludering". I tillegg har Studieforbundet kultur og tradisjon bidratt med midler.

-Vi tok kontakt med Læringssenteret og la merke til at kvinnene hadde tilbud om diverse kurs, mens mennene ikke hadde tilsvarende tilbud. Så kom ideen med å koble oss på Fargespill og lage instrumenter som barn og unge kunne bruke etterpå, sier Eikenes.

Fargespill Larvik

Ideen til Fargespill kommer fra Bergen, der den første forestillingen ble vist i 2004. Siden da har forestillingene blitt sett av mer enn 185 000 publikummere i inn- og utland. Kompaniet består av rundt 100 barn og unge fra ca 35 land.  Også fra Norge, men mange er kommet til Norge som flyktninger og innvandrere. Forestillingene tar utgangspunkt i sang, folkesanger, regler og dans som barna og ungdommene har med seg fra sin bakgrunn og kultur. Siden starten har Fargespill vokst frem som en organisasjon med  ni ansatte, som holder 15 - 20 forestillinger hvert år. Konseptet er i dag lisensiert til 26 kommuner, tre av dem i Sverige, og altså i Larvik. Siden starten er det musiker og komponist Ole Hamre som har vært kunstnerisk leder for Fargespill.

I Larvik er det Jannicke Lille Haugen som er leder for Fargespill og hun forteller at starten i vestfoldbyen var i 2012, da over 70 barn og unge fra 25 forskjellige nasjoner sto på scenen i den første forestillingen.

-Alt vi lager tar utgangspunkt i hva barn og unge har med seg av sang og dans på sin reise til Norge. Vi ser ressursene og ser hva som skjer når ressursene blomstrer - tradisjoner er skatter og perler som må vises på scenen, sier Jannicke Lille Haugen og legger til at det er planlagt en konsert der instrumentene som er laget, skal brukes.

Må prøves

I mellomtiden må Jannicke Lille Haugen, Samer Daoud og Mohammad Moutaay fra Syria teste om det er noe lyd i trommene. Skinnet er spent stramt over trerammen og lyden er dyp og sterk. De fleste mennene kommer fra Syria, bare Asres Semere kommer fra Eritrea, han huler ut en trebit og skal lage et rasleinstrument. Annie Eikenes sier at noen kvinner også har vært involvert i å lage trommene, de har sydd på trommeskinnet og vevd bånd som trommen kan henges opp i, men når vi er på besøk er det Samer som strekker skinnet og syr det fast med små sting.

Mohamad Alshabi har jobbet med kontrollsveising i Syria og aldri vært i nærheten av å skjære i tre, men har laget en tromme hvor han har skåret ut navnet sitt så flott at han har imponert lærerne Knut og Annie.

Foto (Berit Solhaug): Samer Daoud, Mohammad Moutaay og Jannicke Lille Hagen.

Abonnér på Norges største og eneste fagblad om husflid og håndverk!

Les mer

Pil er et mye brukt materiale for kurvmakere. Men i Norge har vi våre egne tradisjoner med fletting og emner. Hege Wiken fra Hardanger vil finne ut av disse tradisjonene. Sammen med kipemaker Samson Øvstebø har hun flettet seg gjennom 13 utgaver av tradisjonskurven vedmeis – som særlig har vært brukt i Hedmark. 

Willow is a commonly used material in basket making, but in Norway we have our own traditions for basket making and the materials used. Hege Wiken from Hardanger on the west coast of Norway wanted to explore these traditions. Together with Samson Øvstebø she has made 13 editions of the traditional Norwegian split willow basket, “vedmeis”, a basket much used in the Hedmark region.

Debatten om klima og miljø føres som om det er et valg mellom det ene eller det andre produkt som skal redde verden. Mindre kjøtt, mer resirkulert og nullutslippsbiler. Men viktigere enn hva er hvordan, og ikke minst, hvor mye.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.