En kulturminister med hjerte for kulturarv

I Norges Husflidslag har vi store forventninger til Trine Skei Grande som kulturminister, og er glade for å ha fått en minister som bryr seg om kulturarv, opplæring og utfordringene de små næringsutøverne har! I 2015 snakket vi med henne om bunad som kulturarv, og dette intervjuet har vi nå plukket fram fra arkivet.

Hvilken kompetanse er det du tenker vi i dag sitter på knytta til bunad og folkedrakt? På lik linje med akademisk kunnskap så er håndverkskunnskap en del av allmenndannelsen. Et land må ha ulike fagutdannelser for å ha den bredden en må ha, da må noen kunne latin, og noen må kunne sy en bunad. I bunadssøm ligger det en klestradisjon og norsk kultur som vi må ta vare på.

Hva trenger vi så denne håndverkskunnskapen til? All kunnskap kan kanskje ikke bevares, men vi må sikre det som skal til for å bringe tradisjonen videre. Ikke alt må gjøre for hånd, noe kan gjøres med maskin, men vi må sørge for å ha kunnskapen her i landet.  Uten håndverksferdigheter mister vi muligheten til å forvalte vår egen historie. Det er kun her vi kan ta ansvar for søm eller broderi som er unikt norsk, og ingen andre kommer til å ta dette ansvaret enn oss.

Hva mener du er de viktigste tiltakene for å sikre at vi fortsatt har denne type kompetanse i Norge? At det står dårlig med rekrutteringen til håndverksfag er en av mange følgefeil fra Reform 94, og hvordan det ble lagt opp til at må være formell kompetanse knytta til all utdanning.

Få bestemmer seg for å bli treskjærer som 19-åring, og derfor må vi også satse på opplæring også for voksne. Vi trenger gode studieopplegg for de praktiske fagene, som både unge og voksne har tilgang til. Og man må se at det finnes muligheter til en yrkeskarriere innen håndverk – og da trengs det også at håndverkerne ser muligheter utenfor de tradisjonelle uttrykksformene. Flere burde innen håndverk burde lære av folkemusikken, der for eksempel Majorstuen og Valkyrien Allstars er gode eksempler på musikere som tar det tradisjonelle inn i nye former. Man tjener ikke på å kun tenke konserverende.

Dessuten har institusjoner og museer med mye fagkunnskap har også et ansvar for å både bevare og utvikle håndverkskunnskapen  – og de må sørge for å hele tiden utfordre kunnskapssynet og ikke kun være konserverende.

Hva betyr så bunaden for deg i din hverdag? Min første bunad var sydd av mamma og jeg fikk den som 15-åring – men den vokste jeg ut av. Nå har jeg 1000-årsdrakta fra Oslo, og er strålende fornøyd! For oss politikere som stadig er på arrangement hvor vi utsettes for terningkast på antrekk så er man alltid god kledd i bunad!

Dette intervjuet ble gjort i forbindelse med seminaret "Kulturarv som raknar i saumen", som vi gjennomførte i samarbeid med Nynorskens hus og Heimen Husflid i mai 2015.

Foto: Anne Guri Gunnerød.

27 aug 2018, Fagernes

31 aug 2018 17:00, Porselensmuseet i Porsgrunn

1 sep 2018

1 sep 2018, Akershus festning

8 sep 2018, Hele landet

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.