Tekstilaksjon med vikarierende motiv?

Denne uka lanserte ledende aktører som Lindex Norge, Varner-Gruppen, H&M og Bergans of Norway sammen med Fretex, UFF og Naturvernforbundet sitt manifest for en mer bærekraftig tekstilindustri under fanen Tekstilaksjonen.

Norges Husflidslag heier selvsagt på alle gode krefter som vil endre på det overforbruket av tekstiler vi har i dag. Men det er en motsetning som Tekstilaksjonen underkommuniserer: Skal vi lykkes med å redusere forbruket, så må produksjonen og kanskje omsetningen i denne bransjen reduseres - folk må kjøpe færre tekstiler.

Når tekstilnæringa selv tar dette initiativet setter vi vår lit til at det blir mer enn et grønnvaskingstiltak. Vi håper aktørene i aksjonen virkelig har evne og vilje til å ta de grep som skal til for å løse problemet. Noen av dem viser handlekraft allerede, som Bergans som har begynt med utleie- og reparasjonstjenester på turklær og -utstyr. Forhåpentligvis inspirerer det de andre.

Under lanseringen av aksjonen 24. september var det et gjennomgående tema: Klærne som selges må være i en kvalitet som gjør at man beholder de år etter år, og synes de er verdt å reparere og gir de videre. I manifestet er dette også nevnt – levetiden på tekstiler skal forlenges. Å ha klær lengre er det aller viktigste grepet vi kan gjøre. Vi vet fra forskning at for eksempel resirkulering av tekstiler ikke gir et så godt miljøregnskap som mange kan synes å tro.

Kvalitet handler ikke bare om fiberen, men også stil og uttrykk. Skiftende trender er navet i tekstilnæringa, og den viktigste motivasjonen for mange forbrukere til å stadig kjøpe nytt. Det er et paradoks at mange av Tekstilaksjonens aktører i dag er avhengige av hyppig fornying, skiftende kolleksjoner og er pådrivere for at folk skal kjøpe mer og mer.

Vi er alle tjent med at forbrukere og produsenter har god materialkunnskap. Hvis vi skaffer oss kunnskap om hvilke plagg som er varige og hvordan vi kan øke levetida på tekstilene våre, samtidig som vi  blir mer bevisst på hvilke plagg vi trives med og vil bruke i lenger tid enn bare en kort sesong blir det lettere å gjøre bærekraftige valg.

Norges Husflidslag arbeider kontinuerlig med bærekraftige materialer og opplæring i teknikker som øker levetida på klær og utstyr. Våre 24 000 medlemmer kan bidra med kunnskap om teknikker og materialer som vil være med på å gjøre forbruket vårt grønnere. Kan kleskjedekonseptet overleve med en slik endring i vaner og forbruk som nå er på trappene, og er de villige til å ta sjansen? Vi synes Tekstilaksjonens målsettinger er en god start, men den mangler fortsatt de tiltakene som virkelig monner for å endre på dagens overforbruk av klær. Norges Husflidslag er gjerne med på laget.

Sølvi Westvang og Marit Jacobsen,  Norges Husflidslag

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.